Dela sidan på sociala medier

Kommunens krisberedskap

Här hittar du information om kommunens ansvar och förberedelser inför en kris. Du hittar även information om hur vi informerar i kris.

Kommunerna har en viktig roll i samhällets krisberedskap och vårt arbete med krisberedskap är en av grundpelarna för vår säkerhet. Det är kommunens ansvar att minska riskerna för en kris, bland annat genom att vara förberedd för att en kris kan ske.

Kommunens ansvar och organisation

Kommunen ska värna människors liv och hälsa och se till att grundläggande funktioner i samhället, exempelvis äldreomsorg, vattenförsörjning, fjärrvärme, räddningsstjänst och skola fungerar även under en kris. Enligt lag måste kommunerna förbereda sig på för hur de ska minska risken för att något drabbar den egna verksamheten, bland annat genom en risk- och sårbarhetsanalys.

När det händer något extraordinärt som avviker från det normala är det kommunens skyldighet att agera. Det inträffade måste innebära en allvarlig störning eller överhängande risk för allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner.

Kommunens beredskapsarbete regleras i lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjdberedskap. Baserat på lagen har överenskommelser tecknats mellan SKR och MSB där det har specificerat kommunernas uppgifter och vilken finansiering som utgår från staten till kommunen för att vi ska jobba med frågan.

Det svenska krisberedskapssystemet

Ansvarsprincipen

Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Det betyder att det är den vanliga sjukvården som har hand om vården även vid en kris, att kommunerna sköter skola och äldreomsorg och så vidare.

Likhetsprincipen

Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt. Verksamheten ska också, om det är möjligt, skötas på samma plats som under normala förhållanden.

Närhetsprincipen

En kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga. Det är alltså i första hand den drabbade kommunen och den aktuella regionen som leder och arbetar med insatsen. Först om de lokala resurserna inte räcker till blir det aktuellt med statliga insatser.

Detta gör att vi inte kan förlita oss på att någon annan kommer in och tar över vår verksmhet i kris det som är kommunens ansvar i normalläget även är vårt ansvar i kris.

Upprätthålla samhällsviktig verksamhet

Uppdraget för kommunen går ut på att upprätthålla samhällsviktig verksamhet detta görs genom att analysera vilka verksamheter som måste fungera vid kris för att skydda samhällets skyddsvärden. Sedan undersöker man vilka risker som finns för respektive verksamhet och vilka planer och reservrutiner som måste finnas på plats för att verksamheten ska fungera även i kris.

Säkerhetssamordning

Vara, Essunga och Grästorp har en gemensam säkerhetsavdelning med fyra beredskapssamordnare och en informationssäkerhetssamordnare. Deras uppdrag är att göra kommunernas verksamheter robusta och redo om krisen kommer.

Säkerhetsarbetet i en kommun är brett och handlar om många olika frågor men framförallt om planering och förebyggande arbete. En uppgift i samband med varje ny mandatperiod är att ta fram en ny risk-och sårbarhetsanalys för respektive kommun. I den undersöker man vilka risker som finns i kommunen och hittar åtgärder som måste göras för att klara av att upprätthålla kommunens verksamhet vid kris, exempelvis strömavbrott.

Säkerhetsarbetet i en kommun styrs av många lagar och förordningar men arbetet är en kombination av det strategiska och praktiska arbetet. Utöver risk- och sårbarhetsanalyser och krisplaneringar ska säkerhetsorganisationen bidra till att kommunerna och dess anställda är ordentligt förberedda för olika händelser så att verksamheter kan upprätthållas.

Extraordinär händelse

En extraordinär händelse är en händelse som avviker från det normala och innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och kräver snabba insatser. Karaktäristiskt för en extraordinär händelse är den stora omfattningen, ett snabbt förlopp som kan vara svårt att överblicka och som kräver snabba beslut av de kommunala organen, särskilt i krisens inledningsskede.

Exempel på extraordinära händelser:

  • Förorenat dricksvatten.
  • Avsaknad av IT- samt telekommunikation inom stora delar av kommunen.
  • Epidemi.
  • Stort elbortfall.
  • Kemikalieutsläpp till följd av olycka på järnväg eller väg/gata.
  • Stort oljeutsläpp.
  • Översvämning.
  • Ras och skred.
  • Svår tåg- eller bussolycka.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om kriser

Strömavbrott

Om du har strömavbrott, kontrollera först säkringar och jordfelsbrytare. Kolla om grannarna också har strömavbrott. Om det är ett större elavbrott kan du få mer information om genom att lyssna på radio P4 Skaraborg, 100,3 MHz.

För felanmälan när du har strömavbrott, ring Grästorps energi på telefon 0514-105 25.

Vid akuta fel utanför kontorstid så kan du kontakta Grästorps energis jourhavande montör på telefon 070-328 13 94.

Krisstöd

Vid större och akuta krissituationer där ett flertal personer och anhöriga drabbas inom Grästorps kommuns geografiska område, ska kommunen kunna säkerställa psykiskt och social omhändertagande.

För att klara denna beredskap finns en krisstödsorganisation inom Grästorps kommun. Det övergripande ansvaret för krisstöd har kommunens krisledning. Det operativa ansvaret ligger inom social verksamhet med förstärkt kompetens inom kurativ, psykologisk och själavårdande verksamheter.

Samverkan sker med kommunens övriga verksamheter, Svenska kyrkan, polis, räddningstjänst, Primärvården, Krisstöd NU-sjukvården eller Krisstöd SkaS (Skaraborgs sjukhus), frivilligorganisationer samt trossamfund.

Så får du viktig information vid en kris

När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

  • via radio och tv
  • från krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • som notis i apparna Sveriges Radios SR Play, krisinformation.se och 112 SOS Alarm

I vissa fall kan du bli varnad genom:

  • talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den är registrerad, eller används, i det drabbade området
  • Utomhusvarning med tyfoner. Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. I Grästorp finns det inget sådant larm.

Gör så här när du nås av ett VMA:

  • Lyssna på Radio P4 Skaraborg, 100,3 MHz för att få mer information.
  • På SVT:s text-TV sidan 599 publiceras samma meddelande skriftligt som läses i radion
  • För mer information vid ett VMA, ring informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation och facebook. Ring inte nödnumret 112 för att ställa frågor om VMA.

Här kan du läsa MSB:s information om VMA.

Hur kommunicerar Grästorps kommun vid en samhällsstörning?

Hemsidan

Vi använder hemsidan, www.grastorp.se, för att informera om extraordinära händelser. Ibland kan en röd krisbanner som leder till den senaste informationen läggas högst upp på sidan.

Facebook

Vi kan komma att använda Grästorps facebooksida för att informera om det vi vet och om det till exempel är något vi vill att du ska göra för att skydda dig under händelsen.

Följ Grästorps kommun på Facebook.

Sms

Grästorps kommun erbjuder möjligheten att få information från oss via sms. Det kan vara aktuellt vid planerad eller oplanerad driftstörning, samt annan händelse som kan få stor påverkan. Det kan exempelvis vara vid störningar gällande vattenleverans eller andra händelser som påverkar samhället där vi vill vara säkra att information når fram.

Alla som vill ta emot sms från kommunen kan registrera sig på vår hemsida. Där anger man sitt mobilnummer, sitt namn och adress och mailadress. Uppgifterna gör att rätt meddelande kommer till rätt telefonnummer, då meddelandena i vissa fall avgränsas geografiskt.

Läs mer om hur sms-tjänsten fungerar och anmäl dig

Telefon

Det nationella informationsnumret 113 13 lämnar och tar emot information dygnet runt. Grästorps kommun har ett extra informationsnummer som vi öppnar om vi bedömer att krisen är allvarlig. Numret är 0514-582 30. Dit kan du ringa för att få svar på frågor om krisen.

Informationspunkter

Om webben och andra elektroniska kanaler inte är tillgängliga har Grästorps kommun informationspunkter på anslagstavlorna i Kommunens hus, Jon Jespersgatan 28, och på Kulturhuset, Oskarsgatan 25.