- Du är här:
- Startsida
- Uppleva och göra
- Fritid
- Föreningar
- Lotteritillstånd
Lotteritillstånd
Här kan ni som driver en ideell förening läsa om hur ni ansöker och registrerar er för ett kommunalt lotteri.
Vad ska vara med i ansökan om registrering?
- Föreningsuppgifter
- Förteckning över styrelseledamöter
- Senaste årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse
- Stadgar
- Underskrivet beslut om att ansöka om lotteri
En registrering kostar 500 kronor.
Lotterikontrollant
Om er ansökan blir godkänd kommer föreningen att få en kontrollant. Föreningen betalar kontrollantens arvode, vilket är 3 % av det totala värdet av lotteriet (lottpris gånger antal lotter). Avgiften är minst 300 kronor och högst 6 000 kronor per lotteri. Avgiften inkluderar sociala avgifter.
Kontrollanten och lotteriets kontaktperson, som utses av föreningen, ska tillsammans komma överens om alla detaljer innan lotteriet startar. Kontrollanten ser till att lotteriet genomförs korrekt och ger tips och råd till föreningen. Efter lotteriet ska kontaktpersonen redovisa resultatet både till kontrollanten och Grästorps kommun.
Redovisning av avslutat lotteri
Efter varje lotteri ska ni fylla i en redovisning av lotteriet. Ni redovisar lotteriet via vår e-tjänst.