- Du är här:
- Startsida
- Barn och utbildning
- Förskola
- Förskolan Ambjörnsgården
Förskolan Ambjörnsgården

Förskolan Ambjörnsgården ligger på Trädgårdsvägen 86 i Grästorp. Här finns plats för cirka sjuttio barn fördelade på två åldershomogena hemvister; Upptäcka för 1-3-åringarna och Utforska för 3-5-åringarna.
Vi arbetar mycket med att ta tillvara barnens språk och kommunikation och TAKK (tecken som stöd) och bildstöd är därför en del i förskolans vardag.
I mitten av byggnaden ligger köket som lagar barnens alla måltider, och barnen får vara med och smaka, fråga och prata – extra mycket under småkocksdagarna. Måltiderna serveras i restaurangen. Måltiderna ger frågor och reflektioner kring matens betydelse för hållbarhet och hälsa som viktiga samtalsämnen mellan barn och vuxna.
Byggnaden gjordes om 2013 då man byggde till gamla Ambjörnsgården. Under 2016-2018 deltog förskolan i ett EU-projekt tillsammans med förskolor i Italien för att vidareutveckla arbetet med Reggio Emilia-filosofin.
Reggio Emilia inspirerade förskolor
”En lyssnandets pedagogik" som utgår från respekt för varje barn och från att se olikheter som ett viktigt värde. Det innebär att lyssna och identifiera barnens frågor och ta det som barnen säger och gör på allvar. Projektformen med pedagogisk dokumentation som verktyg handlar om att skapa möjligheter, utgå från barnen och sätta dem i centrum för arbetet.
Fokus ligger på vad en människa kan bli istället för att svara på frågan vad en människa är. Det gör att vi kan uppmärksamma vad det är som gör att vi ”blir” i en situation. Genom att lyssna på vad som pågår bland barnen kan vi bli uppmärksamma på hur förskolans miljö, organisation, rådande diskurser och pedagoger är med och skapar vad ett barn faktiskt kan bli.
De hundra språken
Inom Reggio Emilia-filosofin arbetar man med att varje barn ska få göra sin röst hörd genom olika uttryckssätt, 100-språklighet. Händerna, sinnena, motoriken och konstnärliga uttryck såsom sång, musik, dans, drama, skulptera med exempelvis lera, tecknade och skrivande. 100-språklighet är även att ge barn möjlighet att göra sin röst hörd genom digitalitet och okodat material.
Okodat material
I verksamheten arbetar vi med okodat material, både inne och ute. Det är barnens lekar och fantasi som avgör vad sakerna blir och vad de används till. Vi tänker hållbarhet i alla inköp och i allt material som köps in. Material och verktyg ska kunna användas många gånger, och till mycket.
Medforskande pedagoger
Som medforskande pedagog är vi nyfikna på att lära oss tillsammans med barnen och vi låter oss inspireras av dem. Tar tillvara på barnens frågor och utmanar och leder dem vidare till nytt lärande. Utmaningen i att tillsammans med barnen utforska det de är intresserade av och tillåta dem att få arbeta med sina egna teorier och funderingar.
Pedagogens uppgift ligger inte i att lotsa fram barnen till det rätta alternativet, utan att tillsammans med barnen upptäcka, utforska och fundera över händelser och se det som ett lärande i sig. Det innebär att vara modig och våga släppa på kontrollen. Att vara här och nu med barnen, att lyssna in och bygga vidare.
Den tredje pedagogen
I Reggio Emilia arbetar man medvetet med rummen och rummens funktioner och ser miljön som den tredje pedagogen. Man säger att barnen är den första pedagogen, de vuxna den andra och miljön den tredje. Miljön ska stimulera och inspirera. Rum ska utmana och uppmuntra till utforskande och kunskapsskapande, men också till att skapa möten, utforskande och lärande. Begreppet ”den tredje pedagogen” bygger på en medvetenhet om den materiella miljöns starka kraft i olika lärandeaktiviteter.
Materialet som erbjuds ses som en ”igångsättare” i lärandet, det som får något att hända. Men miljön som den tredje pedagogen handlar inte bara om miljön och materialet utan även om organiseringen utav tid, rum och plats.
Att arbeta med projekt
Genom att arbeta projektinriktat får barn en chans att fördjupa sig i ett utforskande arbetssätt. Projekten skapas bland annat utifrån ett noggrant lyssnande på barnen för att välja något som man vill undersöka tillsammans med dem.
Utgångspunkten är barnens tidigare erfarenheter, nyfikenhet och intressen och möjligheten till flera olika sätt att synliggöra barnens tankar och teorier. Därför formuleras projekten mer övergripande med öppna frågeställningar eftersom det inte på förhand går att veta vilka vägar barnen och pedagogerna kommer att ta.
Arbetssätt
Arbetssättet på kommunens förskolor med Reggio Emilia-filosofin innebär att verksamheterna hela tiden utvecklas och utforskas med ny forskning och nytt lärande. Fördjupande dialoger och reflektioner som utvecklar arbetssättet, kollegialt lärande och ett öppet klimat – alltid med demokratin i grunden.
Demokratin och hållbarhetsarbetet är brett och rör hela förskolans sociala, ekologiska som ekonomiska utveckling. Vi samverkar mycket med varandra bland annat genom kompetensutveckling, workshops, dialoger, föreläsningar och regelbundna möten för pedagoger men också möten mellan våra barngrupper.